Aki vállalkozást tervez, vagy már vezet, annak tudomásul kell vennie, hogy a vállalkozó “bére” az nem érkezik meg minden hó elején, a vállalkozás bevételei nem egyenletesek… és a vállalkozóknak bizony bírniuk kell a nehezebb időszakokat is. De ha Te vállalkozóként azt hiszed, a természetes fent és lent része, hogy elpártolnak tőled az ügyfeleid, vevőid, akkor gond van és itt az ideje, hogy szembenézz vele. Van 5 perced? Lássuk, mit tehetsz. 

A legnagyobb kincs a vevő-, ügyfélbázis

Az üzleti problémákkal az a gond, hogy sokszor észre sem veszi az ember, hogy közelednek. A legtöbb esetben ugyanis lassan, lépésről lépésre okoznak bajt, nem pedig váratlan katasztrófaként jelennek meg. A biztos vevő-ügyfélbázis megfogyatkozása a legnagyobb, lopakodó veszély egy kisvállalkozó számára. Sokszor ugyanis ez olyan lassan történik, hogy a “riasztórendszer” érzékelési szintjét nem éri el. Sokan – amikor elkezdik érezni a bevétel csökkenését,  még akkor is azzal nyugtatják magukat, hogy sok vasat tartanak a tűzben, „csak nem lesz gond, most már bármelyik nap visszaállhat a vállalkozás a pozitív működésre”. Ismerős? A legtöbben csak akkor veszik észre, hogy mekkora a gond, amikor már késő.

Persze teljesen természetes, hogy vannak erősebb és gyengébb időszakok a vállalkozás életében, ezeket a hullámhegyeket, amikor betemet a munka, és bőven van bevétel, és a hullámvölgyeket, amikor meg össze kell húzni kissé a nadrágszíjat – muszáj tudnod kezelni, ha vállalkozásra adtad a fejed. Probléma akkor lesz ebből, ha túlságosan jóban leszel a nehezebb időszakokkal, és azt hiszed, teljesen rendjén van, hogy folyamatosan gondban vagy.

Tagadsz vagy tervezel?

A tagadás és a probléma megoldásának halogatása teljesen érthető első reakció. Ha nem megy jól a cég, sebezhetőnek érzed magad. Elkezded úgy érezni, hogy nem vagy elég jó, a munkád nem releváns.

A tagadás távol tartja egy darabig ezeket az érzéseket.

Sok vállalkozó ilyenkor a mindennapi munkába menekül a szembenézés helyett, és még nagyobb elánnal vetik bele magukat a napi folyamatok menedzselésébe.  Mivel nem változtatnak az alapvető működésen, természetesen a sokkal több munkának sem lesz más az eredménye, mint korábban.

Ez is teljesen érthető reakció.

A kisvállalkozók többsége szenvedélyesen szereti a szakmáját, amiben dolgozik, ezért igazi megkönnyebbülést jelent számára, ha az üzlet- és ügyfélszerzési gondok helyett azt csinált, amit szeret, amihez ért. Az alapproblémán azonban mit sem változtat ez a megoldás.

Gyakori, de nem produktív megoldás, ha őrült tervezésbe kezdesz, hatalmas új stratégiákat gyártasz, amire sok idő és energiát fordítasz, részletesen kidolgozod – és mégsem tudod sehol elkezdeni… A tervezés nagyon fontos, de bizonyos esetekben  pótcselekvéssé válik. Krízishelyzetben viszont rövid távon eredményeket hozó megoldásokra van szükség. Olyan tervekre, amelyek alapján azonnali cselekedni tudsz.

Az első lépés

A megoldás első lépése tehát az, hogy

  • ismerd fel a problémát, és azonosítsd, hogy valójában mekkora a gond, és pontosan miből származik,
  • szerezz adatokat, és elemezd ki azokat! Érdemes egy „külső szem” segítségét is kérni, teljesen természetes ugyanis, hogy Te magad már nagyon nehezen (vagy egyáltalán nem) látod a problémát akkor sem, ha az szinte kiszúrja a szemed.

Aztán, amikor szembesülsz a probléma komolyságával, jön a bénultság: épp nincs egy filléred sem, szó sem lehet marketingkampányról, akkor mégis honnan szerezz új megbízásokat, vevőket, ügyfeleket?

Kerüld el a bénult tétlenséget

Készíts listát a meglévő partnereidről, nézd át mekkora a tényleges üygfélbázisod.
Válassz ki közülük hármat, és határozd meg, hogyan tudnál segíteni nekik úgy, ahogy korábban még nem tetted. Ne korlátozzon az, hogy mire szerződtél velük eredetileg! Gondolkodj bármiben, amit tudsz, és nekik szükségük lehet rá. Fogalmazd meg ezt nagyon-nagyon egyszerűen: „X ügyfélnek segíteni tudnék azzal, hogy elvállalom ezt és ezt”.
Aztán emeld fel a telefont, és hívd fel őket. Ne tervezgess tovább, ne írj hosszú órákig piszkozatokat a tökéletesnek szánt e-mailhez, csak mielőbb telefonálj.

Ez csak egy apró lépés, de elég ahhoz, hogy túllépj a korábbi tagadáson és bénultságon. Amikor az ügyfélbázis lassan, de folyamatosan fogyatkozik, és időben észreveszed, valójában nincs szükség igazi sürgősségi beavatkozásra. Csak egy rántásra, amivel kissé más irányba állítod a gondolkodásodat és így az vállalkozásod működését.

 

Elakadtál a vállalkozásoddal? Nem mennek úgy a dolgok, ahogy szeretnéd? Kattints!

Biztos anyagi hátteret, nyugodt és boldog életet kívánok!

Papszt_Kriszta Papszt Kriszta
pénzügyi  és vállalkozásfejlesztési tanácsadó, coach, jó(l)lét mentor
+36 30 737 5074
kapcsolat@papsztkriszta.com

 

Ne maradj le a vállalkozás-fejlesztő tippekről, iratkozz fel hírlevelemre!

 
 
Név*
Email*
Van már vállalkozásod?*
Mely témák érdekelnek?