A csomagolás elsődleges funkciója természetesen az, hogy védje és szállíthatóvá tegye a terméket. De nem szabad elfeledkezni arról, hogy az értékesítésben is hatalmas szerepe van. Ebben a posztban kapsz néhány támpontot, hogyan használd!

A csomagolásnál nincs jobb eszköz a vállalkozásod értékeinek megjelenítésére a vevőid előtt. A márkád, branded kapcsán sok esetben ez az első dolog, amivel a vevőd találkozik, ezért ha a stratégiai marketing részeként tekintesz rá és a kommunikációd részévé teszed, hatalmas eredményeket érhetsz el vele.

Vásárlás-ösztönző és hatékony

A legtöbb termék esetében a csomagolás a leghatékonyabb vásárlást ösztönző és leginkább költséghatékony marketingeszköz.

A kutatások azt mutatják, hogy a vásárlási döntések kétharmadát a vásárlás helyén hozzák meg a vásárlók és bizonyos kategóriákban a vásárlások 85 %-a impulzus vásárlás. A vásárlási döntés döntéshozásának pillanatában pedig a csomagolás az utolsó pont, ahol lehetőséged van hatást gyakorolni a vásárlókra. Ráadásul a vásárlási döntéshelyzetben a versenytársaid termékei is ott csücsülnek te terméked mellett.

Felmérések szerint az emberek jobban emlékeznek egy termék csomagolására, mint a reklámjára. Először a csomagolás színét tudják felidézni, aztán a formáját, harmadikként pedig a logó alakját, jellegét. Egy biztos: a csomagolással mindenki találkozik, aki egy kicsit is érdeklődik a terméked iránt. Ezért fontos felület marketing szempontból. Olyan marketing felület, ami eléri a potenciális vásárlóid 100 %-át! Mit nem adnál egy ilyen kampányért, igaz? Ráadásul, ha valaki megvásárolja a termékedet, a csomagolással újból és újból megerősítheted a márkád üzenetét.
Ez a csomagolás merész, igaz? A humorra játszik:

A kép forrása: BoredPanda, katt a képre további kreatív csomagolásokért

Az alábbi kérdések alapján vizsgáld meg a saját terméked csomagolását

Felkelti a vágyat a terméked iránt?

Ha tudomásul veszed, hogy a csomagolás marketingeszköz, egészen más szemmel nézel majd rá. Nem csak védő funkciója van, hanem fel kell keltenie a vágyat a terméked iránt. Lehet a legjobb „cucc” , ha ötlettelen, ódivatú, rossz minőségű anyagból készült stb. csomagolásban teszed a vásárlóid elé, nem (vagy csak sokkal nehezebben) tudod meggyőzni őket az előnyökről. Éppen ezért a csomagolás minőségén ne spórolj. Egy jó csomagolással már feljebb tudod pozicionálni a termékedet.

Persze az sem mindegy, hogy kinek szól a terméked. Ahhoz, hogy vágykeltő csomagolást terveztethess, először is a célpiacodat, a vásárlóidat kell jól ismerned. Ez esetben édes kevés, ha a csomagolás csak neked tetszik.

Elég eredeti? Felkelti a figyelmet?

Megszokott dolog, hogy a piacvezető márkák kitalálnak valami újdonságot az adott termékkategória csomagolásában, amit évekig másol a piac többi résztvevője. Bármennyire szeretnél felérni a nagy versenytárshoz te ne tedd, nem jó megoldás. Amellett, hogy bizonyos színek és formák akár védettek is lehetnek, az sem előnyös, ha a terméked nem felismerhető egyetlen pillantással. Tömött sorokban sorakozó áruk között kell kínálnia magát a vásárlóknak, egyetlen szempillantás alatt.

Felismerhető a terméked?

Az sem elég, ha a csomagolás szép és egyedi, fontos, hogy segítse is a vásárlódat a döntésben. A túlzott kreativitás sem jó, mert előfordulhat, hogy a vásárló nem ismeri fel, hogy mit kínálsz neki.

Jobb, mint a konkurenciádé?

Nincs mit szépíteni, a csomagolásod akkor jó, ha jobb mint a konkurenciáé, hiszen egymás mellett sorakoznak a polcon. Ez még a hűséges vásárlókra is nyomást gyakorol, hiszen csak egy karnyújtásnyira vannak az új élmények. Létfontosságú, hogy a csomagolásod elkapja a vásárlók szemét és megnyerje a szívét.

Őszinte?

A csomagolás a terméked legjobb arcát kell, hogy mutassa, de lódítani nem jó. Van rá esély, hogy egy, a valóságtól elrugaszkodott termékfotó növeli a kezdeti eladásokat, de biztosan csalódást kelt majd a vásárlókban.

Megmutatja a márkád személyiségét?

A csomagolásnak meg kell mutatnia azt is, amit a vásárlóidnak a márkáddal mondani szeretnél. Ha többgenerációs múltú vállalkozásod van, ezt megmutathatod a csomagoláson is!

Bővíthető?

Fontos, hogy a csomagolás kialakításával felkészülj arra is, hogy később a mostaninál nagyobb szerepet tölt be a vállalkozásod és a termékeid a piacon. Például, hogy most  paradicsomszószt gyártasz és árulsz, de később a mustárok is bekerülnek a termékkínálatodba. Ez esetben nem szerencsés ha a márkát azonosító csomagolásod központi eleme a paradicsom. Gondolkozz előre!

Arra is készülj fel, hogy ha kitaláltad és megterveztetted a pillanatnyilag tökéletes csomagolást, előbb-utóbb meg kell majd tőle válnod. A jó csomagolás reflektál a korára – így előbb-utóbb el is avul. Gondolj arra, a Coca-Cola hány változáson ment át az utóbbi időben. Még a legnagyobb márkák is változtatnak időről-időre a megjelenésükön.

Elakadtál vállalkozásoddal?  Kattints ide!

Biztos anyagi hátteret, nyugodt és boldog életet kívánok!

Papszt_Kriszta Papszt Kriszta
pénzügyi  és vállalkozásfejlesztési tanácsadó, coach, jó(l)lét mentor
+36 30 737 5074
kapcsolat@papsztkriszta.com