A különböző kutatások szerint a kisvállalkozások közel felének komoly gondot okoz a cash flowjuk megfelelő menedzselése és gyakran kerülnek olyan pénzzavarba, amely akár már a működésüket veszélyeztetheti. Ebből a cikkből megismerhetsz pár tippet, hogyan lehet elkerülni a cash-flow katasztrófát a legtöbb esetben.

Amire megvan a pénz, fizesd ki!

Azt gondolom, ez nem egy bonyolult dolog. Igaz? Pedig a való életben sok kisvállalkozás fizet ki számlákat akkor is, ha a számla fedezetéül szolgáló bevétel még nem érkezett meg, csak várnak rá. Az pedig előfordulhat, hogy sokáig kell várni, mert sajnos a magyar fizetési morál lassan fejlődik, a késedelmes fizetés  még mindig nagyon gyakori. A késedelmes fizetés kockázatát tudod csökkenteni, ha minél gyorsabban számlázol és kialakítasz egy rendszert arra, hogy mit kezdesz a kintlévőségeiddel. Azt azonban tudomásul kell venni, hogy valószínűleg ez a gyakorlat sem fog minden helyzetet megoldani. Persze, így elképzelhető, hogy mi csúszunk ki a fizetési határidőből, de ez a legtöbb esetben megbeszéléssel megoldható és sokkal kisebb kockázat, mintha teljesen pénz nélkül maradnánk, még ha átmeneti időre is.

Ápold az üzleti kapcsolataidat

Az üzleti partnereiddel jó kapcsolatban lenni sok szempontból megéri, de ha cash flow gondod támadt, abban is segíthet, hogy megértőbb fülekre találsz a problémáddal. Ha ismernek és megbízhatónak tartanak, számíthatsz egy kis haladékra, esetleg részletfizetési lehetőségre. Ha őszintén elmondod, hogy gond van, az még nem jár a jó viszony elvesztésével! Ha csak szó nélkül nem fizetsz, nem fognak kesztyűs kézzel bánni veled. Ha viszont őszintén elmondod, hogy gondban vagy és egy reális új határidőt javasolsz, amit viszont tényleg be tudsz tartani, a partnered jó eséllyel elfogadja majd.

Az adóhatóságnak nem éri meg tartozni

Tekints az adóhatóságra (NAV-ra) rá úgy, mint egy üzleti partnerre, “őt” is ki kell fizetned. Azt viszont fontos megjegyezni, hogy az adóhivatallal, mint üzleti partnerrel különleges a kapcsolatod, de vele nem működik az, ami a többiekkel, akármilyen jó kapcsolatban is vagy vele. Az adóhivatalnak semmiképpen nem éri meg tartozni! Az adók befizetésére való pénz a legfontosabb, aminek rendelkezésre kell állnia a vállalkozásodban (ha vannak alkalmazottaid, akkor a bérek kifizetésére elegendő összegnek is mindig ott kell lennie), ehhez soha ne nyúlj hozzá, mert csak még nagyobb bajokat okozol magadnak. Azt mondod, nem telik rá? A legtöbb kisvállalkozó a fizetendő adót “árrésként” használja, vagy az adókkal “trükközik”. Trükközni pedig nem érdemes.  Adózni kell. A helyzeted nem lesz könnyebb, ha nem fizetsz adót, mert egy jó kis mulasztási bírság “totál hazavághat”… (Kieshetsz a megbízható adózói körből is.)

A legjobb gyakorlat cash flow krízis ellen

A legjobb megoldás, gyakorlat arra, hogy ne kerülj komoly cash flow krízisbe, ha folyamatosan a számokon tartod a szemed. Ha így teszel, akkor tudsz közbeavatkozni, amikor még nincs komoly gond – ez pedig mindig könnyebb. Régen rossz, ha csak havonta követed a kimutatásokat. Minden nap rá kell nézni a számokra, hogy ne csak a terveket lásd, hanem azt is, hogy valójában hogyan alakulnak a kiadások és bevételek. Itt megmutatom a leggyakoribb cash flow tervezési hibákat és kapsz pár tippet, hogyan kerülhetők el!

Elakadtál a vállalkozásoddal? Nem mennek úgy a dolgok, ahogy szeretnéd? Kattints!

Biztos anyagi hátteret, nyugodt és boldog életet kívánok!

Papszt_Kriszta Papszt Kriszta
pénzügyi  és vállalkozásfejlesztési tanácsadó, coach, jó(l)lét mentor
+36 30 737 5074
kapcsolat@papsztkriszta.com

 

Ne maradj le a vállalkozás-fejlesztő tippekről, iratkozz fel hírlevelünkre!

 
 
Név*
Email*
Van már vállalkozásod?*
Mely témák érdekelnek?